Války, tedy organizované násilí mezi dvěma nebo více lidskými skupinami, doprovázejí vývoj člověka od nejstarších dob. Zažili je obyvatelé všech osídlených kontinentů. Odráží se v literatuře a v posvátných textech. Bible, Korán, staroindické Védy, mýty afrických, australských a amerických kmenů, díla antických filozofů či umělecké artefakty postmoderní civilizace připomínají vítězné i prohrané boje, hrdinské činy nebo utrpení poražených.
Antropologická teorie říká, že válka není prostým dějem či akcí; je společenským stavem i kulturním konstruktem. Odráží v sobě všechny aspekty kultury zúčastněných společenství a zároveň se v těchto kulturách zrcadlí.
Válka vždy představovala ničivou hrozbu, a to dokonce i pro stranu vítězící. Přinášela však také bohatství v podobě zboží a surovin a rovněž pracovní síly zajatců a otroků. Vynucovala si upevňování pocitu sounáležitosti uvnitř bojujícího celku a vědomí odlišnosti od nepřátel. Mohla být katalyzátorem technologického pokroku i společenských změn.
Úspěšné válečné tažení a osobní bojová zdatnost se stávaly zdrojem prestiže vládců, náčelníků či celých společenských skupin. Válka byla posvěcena náboženskými představami a někdy se sama stávala rituálem. Nevtahovala do sebe jen muže a ženy – bojovníky a bojovnice. Zasahovala všechny členy společnosti. Její stíny pronikaly do každodenního života i v dobách míru.
Všechna tato konstatování se na první pohled vztahují spíše na boje kmenových společenství mimoevropských prostorů. Ale také v myšlení a chování dneška zůstalo mnoho z „primitivní války“.
Tematický blok tohoto čísla ĎaSu vznikl v rámci příprav výstavy Tváře války v Náprstkově muzeu asijských, afrických a amerických kultur. Výstava je věnována ozbrojeným střetnutím, tak jak se odehrávala v různých částech světa a v různých historických obdobích. Soustředí se především na válku v mimoevropských kulturách, ukazuje však i řadu přesahů do evropského civilizačního okruhu. Jejím cílem není oslava násilí a krveprolévání, nýbrž spíše snaha pochopit, co válka znamenala jak pro samotné účastníky, tak pro ty, které zasahovala nepřímo. Jak samy sebe v kontextu bojů vnímali, co jim kromě utrpení a smrti válka přinášela ve všech oblastech života.