V pohnutém období třicetileté války, v roce 1629, byla v Praze vydána oslavná rytina s jezdeckým portrétem vládnoucího císaře Ferdinanda II. (1578–1637). Podobizna je mimořádně působivá a motivicky bohatá, výjimečné jsou i její rozměry – dosahuje na výšku bezmála devadesáti centimetrů. Svou velikostí překonala všechny dosavadní portréty v médiu grafiky. Jejím autorem byl vlámský rytec Aegidius Sadeler (1570–1625), který se v Praze usadil na pozvání císaře Rudolfa II. v roce 1597 a stal se bezkonkurenčně nejlepším grafikem nejen v české metropoli, ale v celé podunajské monarchii. Není proto divu, že jeho služeb využívali také Rudolfovi nástupci, císaři Matyáš a Ferdinand II.
...
Článek vychází z publikace k výstavě Comenius 1592–1670. Doba mezi rozumem a šílenstvím. Jan Amos Komenský a jeho svět (Moravské zemské muzeum 2020)