Neujasněný postoj státní památkové péče k architektuře druhé poloviny 20. století dobře ilustruje případ projednávání památkové ochrany budovy železniční stanice Ostrava-Vítkovice, postavené v letech 1964–1967 podle návrhu architekta Josefa Dandy. Tento známý architekt drážních staveb je krom jiného autorem výpravních budov nádraží v Pardubicích, Klatovech nebo v Chebu. Zatímco tři posledně jmenovaná nádraží mají statut kulturní památky, v případě vítkovického nádraží se projednává památková ochrana neúspěšně již téměř deset let. V listopadu 2008 byl z ostravského pracoviště Národního památkového ústavu odeslán na ministerstvo kultury podnět týkající se prohlášení objektu za kulturní památku. Ministerstvo sice již třikrát nádraží prohlásilo památkou, avšak jednalo se o rozhodnutí nepravomocná, neboť vlastníci – státní subjekty (tedy České drá- hy, a. s., a od léta 2016 Správa železniční dopravní cesty, s. p.) – podaly vždy rozklad a jednotliví ministři (Jiří Besser, Alena Hanáková, Daniel Herman) prohlášení za památku zrušili a vrátili celou záležitost k novému projednání.
...