Malíř císaře Rudolfa II. Jedním z nejosobitějších malířů, jenž pracoval v císařských službách, byl Vlám Roelandt Savery (1578–1639). Císař Rudolf II. si ho kolem roku 1604 povolal, aby šířil malířský styl Pietera Bruegela staršího, císařova oblíbeného mistra. Savery se s pražským prostředím rychle sžil a pro císaře vytvářel scény ze života prostého lidu, romantické lesní scenérie a také maloval zvířata z pověstných císařových zvěřinců. Výstava představuje dílo Roelandta Saveryho u nás poprvé. Pečlivě vybraná díla jak z pražské Národní galerie, tak zejména zápůjčky z Rakouska, Německa, Francie a Belgie sledují rozvoj Saveryho malířského umu – od raných děl, malovaných zcela v duchu vlámských mistrů, přes jeho unikátní krajinářské kompozice až k pozdním, pečlivě komponovaným malbám zvířat a kytic, které maloval v Utrechtu. Národní galerie v Praze – Schwarzenberský palác, www.ngprague.cz, do 20. 3. 2011
Útěcha z techniky Rozsáhlé dílo Kamila Lhotáka (1912–1990), malíře, grafika, ilustrátora i autora filmů a knih, je oblíbené především pro své náměty a atmosféru. Na svou dobu se Lhoták odvážil něčeho neslýchaného: po všech složitostech a intelektualismu moderny znovu objevil prostotu a začal popisovat okolní svět. Nešlo však o „svět, ve kterém žijeme“ – v jeho případě jde spíše o vzpomínky na chlapecký svět (i jeho) dětství: obliba balónů, motorek, aut, cyklistů, ohrad a zadních dvorků – to jsou obrazy minuciózního světa sběratele a svědka vizuálních podnětů. Moravská galerie v Brně se rozhodla představit dílo klasika českého malířství a významného člena Skupiny 42 v jeho, můžeme-li to tak říci, inspirativním kontextu. Projekt se proto rovnocenně zaměří jak na konkrétní výtvarná díla, tak na historické dopravní prostředky a další artefakty z Technického muzea Brno či na ukázky související dobové knižní produkce. Moravská galerie v Brně – Uměleckoprůmyslové muzeum, www.moravska-galerie.cz, do 3. 4. 2011