PŘED STO LETY, v roce 1923, se v nedávno vzniklé československé republice odehrály dvě důležité události týkající se organizace moderního života. V květnu bylo v Československu zahájeno pravidelné rozhlasové vysílání a v říjnu byly založeny Československé státní aerolinie (ČSA). Nový československý stát na letectví i na rádiové vysílání pohlížel jako na oblasti, ve kterých může ukázat svou pokrokovost a technologickou vyspělost. Obecně vládlo přesvědčení, že by mladý stát měl excelovat v moderních technologiích a nových dovednostech. A kdo jiný by měl usednout do kokpitů československých letadel a stát za rýsovacími prkny a obráběcími stroji budovaného leteckého průmyslu než mladá generace? A tak se na rozhlasových vlnách i v rozhlasových tiskovinách propagovalo letectví a z vysílání rozhlasu pro školy v roce 1933 zněla i tato slova: … letectví je mladé jako vy. Vidíme, že je máte rádi a že mnohý z vás touží stát se jednou také takovým námořníkem vzduchu. (…) Kdyby každý z vás poslal do roka jen jednu pohlednici leteckou poštou, vykonali byste mnoho pro naše letectví. Měsíčník Školský rozhlas své čtenářstvo motivoval k profesní dráze v letectví například článkem o dvanáctiletém studentovi druhé třídy reálky, který v březnu 1934 složil letecké zkoušky pro bezmotorové létání.
Důraz na mládí zůstal zachován i po druhé světové válce, kdy právě mladá generace měla na křídlech směřovat ke světlým zítřkům a definitivně překonat válečné hrůzy. To dokládá také rozhlasová reportáž z manifestace Českého svazu mládeže nazvané Pro silné letectví, která se konala v pražské Lucerně v září 1945. Celá akce byla pojata v duchu mládež volá po silných národních křídlech, po zdatném československém letectví. S ohledem na nedávnou válečnou zkušenost se v proslovech pochopitelně kladl velký důraz na vojenské letectví, ale stranou zájmu nezůstával ani význam civilního leteckého dopravnictví a představitelé vlády slibovali, že chtějí leteckou výchovu postaviti na základ skutečně lidový, přičemž budou podporovat nikoliv nějaké výletování, ale důkladnou leteckou práci.
Také v době vlády KSČ bylo letectví vnímáno jako významné odvětví. To dokládá i pořad z roku 1966 určený pro hodiny fyziky na základní devítileté škole nazvaný Vývoj československého letectví a jeho význam, který je zakončen reportáží z letiště Praha-Ruzyně. Ústředním tématem bylo sdělení, že Československo se ve využívání letecké dopravy řadí k předním zemím světa. Motivace dětí a mládeže pro práci v letectví se objevuje rovněž v publicisticko-zpravodajských pořadech pro mládež jako Pionýrská jitřenka nebo Domino, celkově však už bez patosu. Například v epizodě pořadu Domino z prosince 1983 jednotlivé kroky nutné pro získání pilotní kvalifikace vysvětluje předseda Aeroklubu v Zábřehu u Dolního Benešova – obrací se primárně na žáka Iva, který se právě v rámci Dne s Dominem proletěl ve sportovním letadle Zlín Z 43.
Po roce 1989 se změnilo jak postavení ČSA, tak Československého (resp. Českého) rozhlasu, takže o přímé agitaci dětí a mládeže pro práci v letectví nemůže být řeč. Nicméně téma, jak se stát pilotem či pilotkou, se čas od času objeví v rozhovorových pořadech, a to jak na velkých celostátních stanicích, tak na stanici Rádio Junior, která od roku 2013 vysílá pro děti.
S příklady toho, jak rozhlas v průběhu let motivoval děti a mládež pro práci v letectví a jak se věnoval výcviku civilních pilotů, se můžete seznámit v seriálu Auditorium po naskenování QR kódu.