Rakušané se už dávno smířili s tím, že reprezentativní portrét předposledního císaře habsburské monarchie, namalovaný Eduardem Engerthem v roce 1861 pro Prahu, Češi nejspíše po roce 1918 zničili. Jako nezvěstný byl označen i v katalogu výstavy, kterou malíři uspořádalo v roce 1997 Muzeum města Vídně. Jak by o něm také mohli rakouští kolegové vědět! Nevěděl jsem to ani já, když jsem před lety našel v depozitární hale Národního muzea ve Vrchotových Janovicích neevidovaný portrét císaře navinutý na transportním dřevěném válci, signovaný Eduard Engerth / 1861. V útrobách válce jsem našel dobře zachované myší hnízdo. Aktivita čilých myšek měla závažnější následky než protimonarchistická činnost pověstných much v hostinci U kalicha. Projevila se velkou vyleptanou skvrnou nad mocnářovou hlavou. Když jsem zapisoval portrét 6. srpna 1997 do evidence oddělení starších českých dějin, ani jsem si neuvědomil, že je to jen pár dnů po 100. výroční úmrtí jeho autora († 28. července 1897 v Semmeringu u Vídně). Také o jeho výstavě jsem se dozvěděl až po letech, díky zmíněnému katalogu. Našel jsem v něm přetištěnou mědirytinu Jaroslava Leopolda Schmidta, která obraz brzy po jeho vzniku reprodukovala. Tak jsem poznal, že portrét nalezený v Janovicích je totožný s oním postrádaným, který býval ozdobou pražské Sněmovny. V letech 2008–2009 se podařilo obraz restaurovat. Akademický malíř Milan Kadavý zjistil, že Engerth měnil během práce kompozici: zlacené čalouněné křeslo, stojící původně nalevo od císaře, posléze zamaloval. V letošní sezoně by měl být tento největší portrét ze sbírek Národního muzea (na výšku má 356cm) vystaven ve stálé expozici Společnost v Čechách 19. století na zámku ve Vrchotových Janovicích.
...