- Jacques Aumont, Obraz, přeložil Ladislav Šerý, AMU, Praha 2005, 336 s., 255 Kč
Kniha předního francouzského odborníka na oblast vizuality a filmu zahrnuje široké pole problematiky vizuality od základních zákonitostí optiky přes fyziologii vnímání k problematice estetiky realistického a takzvaného abstraktního malířství až k fotografii a filmu. Titul knihy by mohl znít i Vše o obraze, neboť shrnuje rozličné manifestace obrazu ve vztahu k uměleckým disciplínám i vnímání obecně. Publikace představuje unikátní syntézu klíčových poznatků z této oblasti a je určena nejširší kulturní veřejnosti, zejména pak studentům a zájemcům o oblast vizuality.
- Michael Baxandall, Stíny a světlo. Umění a vizuální zkušenost, Barrister & Principal, přeložil Pavel Pšeja, Brno 2003, 208 s., 295 Kč
Kniha analyzuje stíny a vizuální poznání, přičemž čerpá ze současné kognitivní vědy, z teorií vizuálního vnímání osmnáctého století a dějin umění. Autor popisuje fyzikální podstatu stínů, nastiňuje debatu o úloze stínu ve vnímání tvaru, podává přehled moderního výzkumu kognitivních vědců a odborníků zabývajících se strojovým viděním. Poté přistupuje mimo jiné k výkladu o opomíjené epizodě teorie stínu a nakonec tyto různé světy stínů uvádí do vzájemných vztahů a provádí analýzu konkrétního Chardinova obrazu.
- Ladislav Kesner (ed.), Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech, přeložila Lucie Vidmarová a Ladislav Kesner, H&H, Praha 2005, 376 s., 259 Kč
Druhé a doplněné vydání antologie překladů knižních a časopiseckých studií a esejů angloamerických autorů o proměnách interpretačního rámce výtvarného artefaktu a o distanci současných badatelů od klasického pojetí kunsthistorie. Studie publikované v prvním vydání knihy, jsou ve druhém vydání doplněny o texty Leo Steinberga, Richarda Brillianta, Jamese Elkinse a Alexe Pottse. Překlady uvádí rozšířená a doplněná úvodní stať editora Ladislava Kesnera „Teorie, vizuální zobrazení a dějiny umění“.