- Sklo jako obal
Příběh skleněného obalu se píše již 2000 let. Historie užitkového skla začíná malými lahvičkami na voňavky a léky v antickém Římě. Výstava představuje importy skleněného obalu z nejstarších dob do 19. století, dále sklářské suroviny a skloviny, techniky výroby a vývoj výroby obalového skla v českých zemích a také jednotlivé typy obalového skla podle náplně — léky, kosmetika, nápoje, mléčné výrobky atd. K výstavě vyjde obrazová publikace, jejíž křest (24. 10. v 17 hod.) bude spojený s prezentací nápojů partnerů výstavy. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy, www.muzeum- roztoky.cz, do února 2008.
- Emanuel Kimla
Těsně před 1. světovou válkou uspořádalo Uměleckoprůmyslové museum v Praze velkou fotografickou výstavu připomínající 75. výročí vynálezu fotografie. Vedle kolekcí slavných autorů evropské a domácí moderny na ní debutoval i dnes zapomenutý Emanuel Kimla (1891—1968). Po několikaletém působení v zahraničí a domácí praxi v podniku Schlosser & Wenisch si založil vlastní portrétní ateliér v Praze, který se specializoval i na tehdy velmi oblíbený dětský žánr a právě tyto fotografie jsou díky UPM opět vystaveny. Galerie Josefa Sudka, www.upm.cz, do 13. 1. 2008.
- Ornament a tradice
Josef Hoffmann i jeho kolega z Brna Adolf Loos studovali ve stejnou dobu a také jejich profesionální kariéra v architektuře probíhala souběžně. Přestože oba patřili k pilířům vídeňské architektury a designu konce 19. století, v průběhu jejich uměleckého vývoje se z nich stali nesmiřitelní protivníci v plamenných dobových debatách o zdobnosti v umění. Hoffmann a Loos v tomto sporu představují dva protipóly: jeden byl spoluzakladatelem spolku Secession (1897) a dílen Wiener Werkstätte (1903), druhý pak autorem polemiky Ornament a zločin (1908). Rodný dům Josefa Hoffmanna v Brtnici, www.moravska-galerie. cz, do 28. 10. 2007.