800–1500
Nedisponuji geniálním návodem na ideální uchopení syntézy více než tisíciletých dějin výtvarného umění v prostoru proměnlivém geograficky, politicky, sociálně a kulturně. Editoři v úvodu srozumitelně vysvětlili, jak řešili problémy, které s sebou přináší monografický útvar chtě nechtě navazující na monografie národní kultury. Umělecká díla jsou v knize kontextualizována historicky vrstvenými politickými a kulturními „rámci“ s jejich kontinuitami i diskontinuitami, jež zahrnují další rámce (institucionální, ideové…). Toto řešení odpovídá soudobému přístupu a akcentuje pro čtenáře jinak neviditelné aspekty, vztahy a intence, jež umělecká produkce reprezentuje.
...
1500–1800
Sepsat chronologickou syntézu se zdá být v rozporu se současným charakterem uměleckohistorické disciplíny. Zvláště rezervovaný postoj je zaujímán k bezmála posvátné formalistní tradici dějin umění, která stavěla na plynulé stylové periodizaci.
...
1800–2000
Konečně existuje ucelený příběh dějin umění, sumarizační a do jisté míry i popularizační. Kniha bude pravděpodobně kodifikovat určitý způsob výkladu a výběr charakteristických obrazových příkladů na dlouhou dobu dopředu.
...