Jak dalece lze zjednodušovat, aniž bychom sklouzli ke karikatuře? Má být historie „zábavná“? A jak mají vypadat „dobré“ popularizační knihy pro děti?
Konstatování, že dětskému čtenáři je třeba výklad o minulosti (nebo jakýkoli jiný výklad) alespoň trochu usnadnit, je téměř banální. Vzhledem k současným trendům směřujícím k přístupnosti a vizualizaci poznání se však otázka „Jak představovat vědu dětem?“ ozývá s novou naléhavostí. Mnozí bojovníci za ulehčení břemene vědomostí své dětské čtenáře zjevně podceňují co do schopnosti vstřebat a vyhodnotit předkládané informace. Pravdou ale je, že důležitější než to, zda a kolik dat či jmen se podaří do knihy vměstnat, je patrně celkové vyznění příběhů z minulých dob, které si děti z četby odnesou. Do tohoto základního rámce budou později zasazovat konkrétní údaje a poměřovat jím nové poznatky; naopak změnit jej může být velmi obtížné.
...