Případ pro literaturu Ještě nedávno byl kriminální román odbýván jako triviální literární žánr. Nyní zažívá zejména v německy hovořících zemích skutečný rozkvět. Výstava Goethe-Institutu nabízí seznámení s aktuální literární scénou Německa a Rakouska v oblasti kvalitní detektivky, a to prostřednictvím představení šestnácti autorů. Novinář a literární kritik Tobias Gohlis k tomu řekl: Jako každý výběr je i volba těchto autorů subjektivní. Snažil jsem se zvolit ty, kteří zaujmou svou osobitostí a kvalitou. Kromě toho jsem se pokusil předestřít relevantní spektrum témat a stylů. Navzdory značné individuálnosti a samostatnosti jednotlivých autorů lze mezi nimi vysledovat podivuhodné spojitosti... Představení autoři se svou prací zabývají s velkou vážností a chtějí, aby je čtenáři brali vážně. Za všechny budu citovat Friedricha Aniho, jenž ve svém díle reflektuje fakt, že jde o život a o smrt: „Detektivní román nefunguje jako hra.“ Goethe Institut Praha, do 25. 6. 2011, www.goethe.de/cesko/krimi
Abstrakce a atonalita Výstava představuje tři významné osobnosti – Vasilije Kandinského, Františka Kupku a Arnolda Schönberga. Spojení to není náhodné. Kandinskij a Schönberg byli v úzkém kontaktu a vedli spolu korespondenci, v níž si vyměňovali názory na vztahy mezi hudební a malířskou kompozicí. V tomto smyslu se zamýšleli nad tím, že vědci i umělci vypozorovali tyto souvislosti a vyvozovali z nich určité důsledky, které pak vedly k nebývalému posunutí ve vývoji hudby i malířství. Každá ze tří zúčastněných osobností má však na tyto přesahy mezi hudbou a malbou osobitý pohled. Kupka je skeptičtější, připouští vztahy mezi barvami a zvuky, ale zároveň říká, že nelze tyto vztahy brát doslovně. Není tedy podle něj možné, abychom neodlišili možnosti vizuálních a audiálních sdělení... Výstava naznačuje, jak hudba ovlivnila vývoj abstraktního malířství, ale také že samozřejmě existuje i zpětná vazba. Museum Kampa, do 31. 7. 2011, www.museumkampa.cz