Dějiny a současnost

Rychlé odkazy

téma: Marx a jeho dědicové

Aktuální číslo

Knihovnička

Knihovnička

Jiří Suk

Všechny přečtené knihy spojuje podezření proti té historii, která se považuje za vědu. Jsou tedy aktuální, vždyť přece stále tvrdíme, že je to exaktní věda se vším všudy – a nejen před grantovou agenturou či evaluační komisí. Francouzský historik Paul Veyne v knize Jak se píšou dějiny (přeložil Čestmír Pelikán, Pavel Mervart, 2010) rozlišuje dvě oblasti: nebeskou a pozemskou. Nahoře vládnou zákony, Boží prozřetelnost, později vědecký determinismus. Dole, v sublunárním světě lidí, ve společenském životě, neplatí vědecké zákonitosti, působí tu nevyzpytatelné vášně a náhoda. Historie je disciplínou, jež beze zbytku patří světu dole. Spojuje řídké stopy po událostech (tzv. fakta) pomocí zápletek a od nich odvíjí popis a vyprávění. Událost není žádné jsoucno, je to místo protínání možných itinerářů. To, co pozitivisté považují za „elementární fakt“, rozpadá se do řady dalších faktů. A to, co v jednom itineráři figuruje jako klíčový faktor, má v jiném okrajový význam. Veynovi nejde o ponížení historie, je pouze proti jejímu zbytečnému povyšování. Je ironický k přílišnému vědeckému sebevědomí školy Annales, Braudela nazývá barokním umělcem. Zároveň ji brání. Oceňuje, že překonala tradiční pojetí dějin národa, státu, století ve prospěch historie podle items: město v proměnách staletí, chiliasmus napříč epochami, válka a mír mezi národy. Přesto trvá na tom, že věda nevysvětluje ani přírodu, natož historii. A o sociologii, která se vůči historii vymezuje jako věda, říká, že vznikla v důsledku příliš úzké koncepce historie a jen prodlužuje její dotazník. Pokud sociologie hledá vše­obecně platné zákonitosti, které určují život společností, je jen planou frazeologií. A pracuje-li s konkrétními fakty (daty), není vědou, ale jen nepojmenovanou srovnávací historií.

...

Kontakt

Dějiny a současnost

Náprstkova 272/10
110 00 Praha 1

Kontakty

E-mail
das@nln.cz

Návštěva redakce

po dohodě
das@nln.cz