Dějiny a současnost

Rychlé odkazy

téma: Proč a jak (se) učit dějepis ve škole 21. století

Aktuální číslo

Kdo nezná svůj feudalismus, je odsouzen ho zopakovat

Kdo nezná svůj feudalismus, je odsouzen ho zopakovat

Středověk do škol – jaký a proč?
Martin Šorm

Na ministerstvu školství probíhá revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP), zaměřující výuku o dějinách na kompetence a historickou gramotnost (namísto znalostí konkrétních předepsaných obsahů). Členové vlády soustavně vyzdvihují důraz na moderní dějiny při výuce dějepisu a Evropský parlament vyzval členské státy k přesouvání pozornosti z izolovaných národních dějin na vzájemné historické porozumění. Mezinárodní ocenění sklízí edukační projekty rozvíjející badatelskou výuku. Mnohé z toho je vítané. Poptávka po akcentu na moderní dějiny ve výuce dějepisu však ve veřejném prostoru zaznívá s takovou samozřejmostí, až se z toho stává bezobsažná floskule. A především není jasné, co by to v českých školách (ale nejen tam) mělo znamenat pro pozici a funkci dějin předmoderních. Ani faktograficky, ale ani kompetenčně orientovaná výuka se otázce, co a proč vlastně říkat o starších dějinách, nemůže vyhnout.

[...]

Kontakt

Dějiny a současnost

Náprstkova 272/10
110 00 Praha 1

Kontakty

E-mail
das@nln.cz

Návštěva redakce

po dohodě
das@nln.cz