Na ministerstvu školství probíhá revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP), zaměřující výuku o dějinách na kompetence a historickou gramotnost (namísto znalostí konkrétních předepsaných obsahů). Členové vlády soustavně vyzdvihují důraz na moderní dějiny při výuce dějepisu a Evropský parlament vyzval členské státy k přesouvání pozornosti z izolovaných národních dějin na vzájemné historické porozumění. Mezinárodní ocenění sklízí edukační projekty rozvíjející badatelskou výuku. Mnohé z toho je vítané. Poptávka po akcentu na moderní dějiny ve výuce dějepisu však ve veřejném prostoru zaznívá s takovou samozřejmostí, až se z toho stává bezobsažná floskule. A především není jasné, co by to v českých školách (ale nejen tam) mělo znamenat pro pozici a funkci dějin předmoderních. Ani faktograficky, ale ani kompetenčně orientovaná výuka se otázce, co a proč vlastně říkat o starších dějinách, nemůže vyhnout.
[...]