V poslední době se mluví o badatelské výuce dějepisu. Přispěl k tomu projekt Dějepis + a také spory kolem badatelské učebnice Soudobé dějiny (Plzeň 2022). O historickém vzdělávání (zejména na poli soudobých dějin) se v Česku bavíme často. Debata je přitom zatížena řadou stereotypů, které se s reálnou situací na školách míjejí. Slýcháme opakovaně, že soudobé dějiny se neučí dostatečně, že žáci nemají základní znalosti, že by se neměla učit jen fakta, ale i souvislosti, že by se dějiny měly vykládat objektivně. V tomto textu bych se rád pokusil proniknout za tato klišé a přesněji popsat, co se aktuálně v dějepise děje a proč. V centru pozornosti budou metody výuky. Ukážeme si, co je a co není badatelská výuka. Pokusíme se porozumět širším kontextům změn, k nimž dochází v historickém vzdělávání.
[...]