CYKLISTICKÝ ZÁVOD Tour de France letos oslavil 120 let. Podívejme se při této příležitosti, jak to bylo s mediálním a konkrétně rozhlasovým pokrytím této sportovní události. V současnosti sledují televizní přenosy každoročně více jak tři miliardy diváků a jedná se o jednu z nejsledovanějších sportovních událostí planety. Tour byla s médii spjatá od svého počátku. Za samotnou ideou cyklistického závodu okolo Francie stál deník L’Auto, který začal závod pořádat kvůli své propagaci. Od roku 1929 byl závod vedle tisku pokrýván také francouzským rozhlasem. A o tom, že to nebyl v tehdejších podmínkách úkol jednoduchý, svědčí i vyjádření jeho ředitele, který v srpnu 1933 reportérovi Františku Kocourkovi přiznal, že největší zatěžkací zkouškou bylo prozatím vysílání Tour de France, ze všech dvanácti stanic jsme vysílali po dobu trvání závodu čtyřikrát denně.
Popularita Tour se nevyhnula ani českým zemím. Zájem zdejších fanoušků sytily články, které v českém tisku vycházely už od prvního ročníku v roce 1903. Jedním z novinářů, kteří se o cyklistiku zajímali a hojně o ní psali, byl i Ondřej Sekora, který se závodu zúčastnil v roce 1927 jako zpravodaj Lidových novin a jako kreslíř listu L’Auto a v roce 1934 napsal popularizační článek o tomto závodě do měsíčníku pro posluchače a přátele školského rozhlasu. [...]
Obrat v zájmu o Tour de France nastal po roce 1948, kdy ji v Československu zcela zastínil Závod míru. Ten se jel poprvé (ještě pod názvem Praha – Varšava) v roce 1948 – v období reálného socialismu se jednalo o největší mezinárodní cyklistický závod pro amatéry. Právě proto nemohly hvězdy tehdejší západní cyklistiky jezdit bratrský a férový Závod míru a jezdci ze socialistického tábora, kteří měli oficiálně status amatérů, zase neměli šanci pravidelně jezdit na kapitalistické Tour. [...]
Přístup československých médií k oběma závodům dobře vystihuje článek, který v květnu 1975 vyšel v Rozhlasovém týdeníku: Málokterý cyklistický závod si získal takovou světovou popularitu jako právě Závod míru. (…) Jeho prostředí – a zejména pak poslání – je od všech ostatních podobných soutěží od základu odlišné. Zatímco ve velkých profesionálních cyklistických etapových závodech (…) bojuje proti sobě (…) Ital s Italem, Francouz s Francouzem jenom proto, že každý z nich nese jiný trikot (podle svých závodních „stájí“). A v zájmu silných individualit dochází na trati závodu k událostem, které s přístupem k výkonu a chování jezdců mají mnohdy k vlastnímu sportu hodně daleko. [...]
Tour de France se rozhlasové vysílání začalo podrobněji věnovat až po roce 1990, kdy v závodě startuje více závodníků z bývalého východního bloku, přičemž od roku 1993 můžeme v pelotonu skoro každoročně sledovat i české jezdce. Od té doby i Český rozhlas na závod několikrát vyslal své reportéry, kteří přinášeli zprávy a reportáže přímo z místa dění (s ukázkami rozhlasového pokrytí Tour de France vybranými do rubriky Auditorium se můžete seznámit po naskenování QR kódu).