VÍTE, PROČ SPÁCHAL Adolf Hitler sebevraždu ve svém bunkru právě 30. dubna 1945? Protože se dozvěděl, že Sověti osvobodili Ostravu.... Divadelní dramaturg a autor úspěšných a oceňovaných divadelních her Tomáš Vůjtek se v Ostravě pustil do tématu holokaustu na příkladu životopisu Adolfa Eichmanna. Jeho inspirace čerpá nejen ze známých – pro historiky – pramenů k Eichmannově osobnosti, ale poněkud překvapivě také z ostravských reálií. Výsledkem je hra, která překvapí nejen odbornou veřejnost, neb s lehkostí spojuje téma povýtce lokální s „velkými“ dějinami holokaustu a formováním československých jednotek v Sovětském svazu.
Koncept ostravského představení Slyšení ukazuje Eichmanna ve stejné roli, v jaké jej viděla Hannah Arendtová, když psala své reportáže z procesu, které pak rozvinula ve své proslulé knize Eichmann v Jeruzalémě: Zpráva o banalitě zla. Eichmann stojí před diváky, kterým trpělivě objasňuje precizní logiku svých činů, jež reflektuje nejprve výhradně logicky coby „přirozenou“ snahu zajistit Židům možnost pobývat v jejich vlastním státě. S údivem se posléze dozvídá o plynových komorách, s údivem reflektuje válku a jen s opovržením hovoří o logistických či technický problémech jiných řešení, než navrhoval a garantoval on sám. V centru jeho pozornosti stojí výhradně pečlivá realizace jeho velkého plánu, který v jeho podání získává děsivě „umělecký rozměr“.
Ostravské reálie pronikají do hry v okamžiku, kdy se odkrývá také nepříliš známý prolog velkých, masových transportů – první oficiální deportace Židů do Niska nad Sanem (dnešní území východního Polska mezi Lublinem a Rzeszowem). Podle historika Mečislava Boráka se jednalo o vůbec první prolog velkých evropských transportů Židů, které Adolf Hitler schválil 21. září 1939. Již 18. října 1939 vyjel z Ostravy první vlak ostravských Židů do Niska, 20. října je následovali Židé z Katovic a Vídně. Celkově bylo deportováno 1223 židovských mužů, kteří si měli vybudovat v Polsku svůj vlastní tábor. Akce však byla neúspěšná a za následek měla mimo jiné i vyhnání těch, kteří se na stavbu nehodili, do Sovětského svazu. Zde byli pochytáni, odvezeni do gulagu, odkud se později přidali k vojenským jednotkám Ludvíka Svobody. Mezi nimi se ocitl také Arnošt Steiner (1915 až 1982), třinecký rodák a úspěšný boxer, který si v bojích získal přezdívku Neporazitelný. Právě tento židovský důstojník Svobodových jednotek Arnošt Steiner pak stojí na konci hry tváří v tvář Eichmannovi v předvečer jeho popravy. A Eichmann se na něj jen usmívá, nic víc nemusí. Neporazitelný totiž svůj boj – na rozdíl od Eichmanna – ve 20. století prohraje.
Scénář divadelní hry Slyšení získal v roce 2013 cenu Alfréda Radoka. Hra samotná je druhou částí trilogie, kterou Tomáš Vůjtek sepsal: první bylo zpracování biografie Josefy Slánské S nadějí, i bez ní (aneb Milovali jsme Sovětský svaz, a zároveň jsme se ho báli), druhý díl, Slyšení, měl v únoru premiéru v ostravské Aréně. Poslední díl, Smíření, o vyhnání Němců, se teprve chystá na podzimní premiéru. Tentokrát v Praze.
(dou)
Tomáš Vůjtek / Slyšení / Premiéra 28. února 2015 / Komorní scéna Aréna, Ostrava www.divadloarena.cz