Nové číslo Cinepuru, časopisu pro moderní cinefily (č. 74, 3–4 2011) je tematicky věnováno dějinám na plátně. Jeho druhou část tak tvoří texty, které se touto problematikou zabývají v obecnější i zcela konkrétní rovině. První skupinu článků reprezentují úvahy o vztahu historického filmu a výuky dějepisu. Ve druhé skupině najdou čtenáři například texty o historické fikci ve filmu Hanební pancharti, o politické stránce filmů režiséra Ridleyho Scotta, o filmových dokumentech věnovaných Janu Palachovi nebo o historickém (ne)realismu ve filmu. (jde)
V tomto neveselém období vášnivých diskusí nad zvýšením daně z přidané hodnoty u knižní produkce nahlíží na problematiku vydávání knih a literatury vůbec jarní číslo měsíčníku Host (3/2011), a to osobitým a nenásilným (jak jinak) způsobem. Rozhovor s ředitelem Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavlem Janáčkem Nastal čas křičet, že spisovatel není zahrádkář sleduje problematiku „literární a spisovatelské ekonomiky“ v dlouhém časovém záběru a rovněž nepomíjí nadšení, s jakým jsme bourali literaturu ve státní službě. Navazující úvaha Miroslava Balaštíka Fenomén Viewegh nahlíží posledních dvacet let optikou kritického vnímání knih Michala Viewegha. Nad rolí akademického nakladatelství, konkrétně na příkladu nakladatelství Academia, v našich vydavatelských vodách se zamýšlí Aleš Palán. V ohnisku pozornosti tématu světové literatury se tentokrát ocitlo Vlámsko, jež v poslední době zažívá v literatuře jakési postmoderní „obrození“ – inu, Belgie nás možná ještě překvapí, a to nejen na poli literárním… (ivc)