„…ačkoli monarchie ztratila v Británii politickou moc, podmanila si televizi na celém světě,“ tak míní britský historik John Ramsden.
Nemalou měrou se o mediální vítězství zasloužily pravidelné projevy britských panovníků, které neodmyslitelně patří především k vánočnímu období. Se zdokonalováním mediálních technologií – veřejnost má na výběr z televize, internetu či rádia – jsou panovníkova vánoční poselství dostupnější než kdykoli předtím. Nesporný je i jejich výchovný charakter. Založení vánočního poselství jako každoroční tradice vytváří u mnohých silný smysl pro kontinuitu. Současná královna Alžběta II. jim přikládá takovou váhu, že i v době špičkové technologie je pracovní nasazení panovnice a jejího okolí při tvorbě projevů více než značné. Vynaložené úsilí se v tomto směru vždy vyplatilo. Nepopiratelného mediálního úspěchu si brzy povšimly i korunované hlavy okolních států. Švédský král Karl XVI. Gustav či nizozemská královna Beatrix též ztvárnili vlastní představu vánočních poselství. Prvenství však stále patří Velké Británii.
...