Když jsem si pročítal knihu Cynthie Freelandové Teorie umění, nemohl jsem se zbavit pocitu, že autorčinu situaci asi znám z vlastní zkušenosti. Člověk má málo času, nemůže si dovolit rozvádět dopodrobna myšlenky, které ho napadají, i kdyby chtěl, soustředit pozornost jedním směrem je už v podstatě luxus apod. Řadu otázek lze jen letmo naznačit, vytyčit směr, uvést pár záchytných bodů z literatury a uměleckého „materiálu“ a zase odlétnout na lehkém vánku teoretizujícího myšlení, který se však pod vlivem neustále vzrůstajícího množství vstupních informací mění v nebezpečný uragán. Kniha začíná slibně poukazem na velmi konkrétní fenomény a aspekty současného umění, směřující k problematice tělesnosti, což není náhodná volba, ale výsledek právě konkretizující analýzy.
...
Přeložily Tereza Ješátková – Stanislava Jurčíková Suchanová, Dokořán, Praha 2011, 192 s., 265 Kč