Marie-Anna Collotová (1748—1821) byla ve své době zázračným dítětem. Pařížské děvče z malých poměrů vstoupilo patnáctileté do ateliéru sochaře Jeana-Baptisty Le Moyna ml. a okamžitě se prosadilo jako modelérka. Z jejích rukou vycházely především psychologicky věrné portréty, po formální stránce dokonale odpovídající klasicizujícímu vkusu osvícenské společnosti. Od Le Moyna přešla Marie-Anna brzy do dílny jeho žáka Etienna-Maurice Falconeta (1716—1791). Stala se jeho stálou spolupracovnicí a záhy i milenkou. Vztah mladé sochařky s o třicet dva roků starším mistrem nebyl však nijak idylický. Falconet očividně trpěl tím, že dívka jej v mnoha ohledech umělecky převyšovala. Nebylo jí ještě ani dvacet, a už se proslavila sérií podobizen příslušníků pařížské intelektuální smetánky. Busta encyklopedisty Denise Diderota okouzlila i slavného sochaře Jeana-Antoina Houdona, který vysoce ocenil její výraz all'antica, srovnatelný prý s vynikajícími díly klasického starověku.
...