Dějiny a současnost

Rychlé odkazy

téma: Londýnské 20. století

Aktuální číslo

Podzemní Londýn

Podzemní Londýn

Proměny metropolitní podzemky po druhé světové válce
Stanislav Tumis — Ivan Jakubec

Londýnské metro se může pochlubit velkým množstvím prvenství, zajímavostí a rarit. V první řadě se jedná o nejstarší (první vlaky se zde rozjely již v roce 1863) a také – s dvanácti trasami a přibližně čtyřmi sty kilometry tratí – nejdelší podzemní dopravní systém na světě; kromě toho patří k těm, které ročně přepraví nejvíce lidí.

Proto není divu, že síť podzemních tunelů, chodeb, průchodů, stanic a eskalátorů skýtá fascinující svědectví o posledních sto padesáti letech historie tohoto velkoměsta, o vývoji městského dopravního systému, o technických novinkách, architektuře a v neposlední řadě o umění. Třebaže ve své historii sloužilo především k přepravě obyvatel v centru města i v tzv. Velkém Londýně, ve válečných časech se stalo i místem úkrytu před německými bombami a také prostorem, kde se vyráběla letadla pro boj s nepřítelem. V současné době hraje kromě své primární funkce stále více též roli informačního a – v jistém smyslu – kulturního centra města.

...

Kontakt

Dějiny a současnost

Náprstkova 272/10
110 00 Praha 1

Kontakty

E-mail
das@nln.cz

Návštěva redakce

po dohodě
das@nln.cz