Již samotný titul rozsáhlé Szczepanikovy práce napovídá, že autor nabízí netradiční pohled na jednu z přelomových etap vývoje české filmové tvorby. Narozdíl od přístupů dosud převládajících v české literatuře a chápajících zpravidla film jako jedno z odvětví umělecké tvorby, vidí v něm Szczepanik moderní hybridní médium, které je také třeba zkoumat z aspektů překračujících úzce vymezenou kulturní sféru. Období třicátých let 20. století, kdy v českém prostředí probíhal přechod od němého ke zvukovému filmu, autorovi poskytlo zvláště příznivé možnosti odhalit řadu závažných sociálně-ekonomických, technických či technologických aspektů spojených s vývojem tohoto média. Autor poučen teorií mediálních změn vidí film především jako součást mediálního průmyslu, v jehož komplexu se rozvíjí v prvé řadě v úzké symbióze s rozhlasem a gramofonem. Klíčová rozhodnutí ovlivňující vývoj filmu a filmové tvorby se přitom neodehrávala v hlavách umělců či vynálezců, ale v prostředí podnikatelů, bankéřů, právníků či státních úředníků.
...
Host, Brno 2009, 528 s., 399 Kč