První letošní dvojčíslo časopisu Soudobé dějiny 1–2/2010 má v podtitulu tři krátká slova Odboj, kolaborace, přizpůsobení, které odkazují ke stejnojmennému úvodnímu textu Stanislava Kokošky, který zevrubně hodnotí dosavadní historický výzkum protektorátních let v našich zemích. Kokoškův příspěvek je minimálně cenný v tom, že se pokouší definovat a přesněji vymezit běžně užívané termíny, jakými jsou „kolaborace“, „aktivismus“, „odboj“ atd. Pavel Večeřa pak ve svém textu popisuje osud kolaborantského novináře Františka Josefa Prokopa a jeho roli při soudním procesu s generálem Aloisem Eliášem. Netradiční téma prezentuje Martina Šmejkalová, která se zamýšlí nad způsoby výuky českého jazyka v Protektorátě Čechy a Morava. Druhou polovinu dvojčísla pak tvoří blok recenzních a diskusních příspěvků, které se z velké části rověnž vztahují k tématu kolaborace, potažmo českého fašismu. (eb)
Poprázdninové číslo časopisu Host 7/2010 přináší rozhovor s britským biologem a spisovatelem Simonem Mawerem, autorem románu Skleněný pokoj (česky 2009), k němuž autora inspirovala brněnská vila Tugendhat. Mawer hovoří o svém vztahu k Brnu a o způsobu, jakým toto město poznával. Důležitým tématem rozhovoru je spisovatelův vztah k vědě – zájem o osobu Johanna Gregora Mendela, který v Brně žil a zemřel, jej přivedl k napsání románu Mendelův trpaslík (česky 2010). O vzájemném obohacování umění a vědy pak pojednává Mawer v eseji s názvem Co kdyby… zařazeném do rubriky Světová literatura. (jde)
O jednom ze symbolů pádu železné opony v Československu, o koncertu Rolling Stones, píše Marek Gregor v článku Jak se kameny valily Prahou (Reflex 33/2010,). Zpovídá především ty, kteří koncert organizovali, a čtenáři tak zjistí, že i zdánlivě samočinné symboly spolknou mnohdy hromadu peněz a jak dlouhá cesta může být k jejich příjemci – i proto v záhlaví článku stojí: Legendární koncert Rolling Stones před dvaceti lety zachránilo 300 tisíc dolarů od ministra Dlouhého. A mohlo by tam také být: Všem, kteří na nejtajnějším místě schraňují jako nejvzácnější relikvii vstupenku na Strahov z 18. srpna 1990. (ivc)