Ačkoliv kniha Gustava Erharta nese ve svém podtitulu název Studie o výtvarném umění, širokým záběrem tuto uměleckou sféru přesahuje. Čtyřiačtyřicet svěžích medailonů malířů, sochařů, kreslířů, grafiků a zároveň i spisovatelů předkládá pestrý obraz evropské a americké kultury v časovém úseku od konce 19. do závěru 20. století. Ve vytříbené esejistické formě Erhart kombinuje pohled kunsthistorický s pohledem literárně a obecně kulturněhistorickým, kdy barvitý poetický duktus nejednou prozrazuje i jeho nejvlastnější nitro, nitro básníka. Texty, opatřené cenným poznámkovým aparátem a výstižným doslovem Radima Kopáče, charakterizujícím autora i jeho metodu pohledu, jsou inspirativní zejména nekonvenčním výběrem osobností. Erhart se totiž nezaměřuje výhradně na "ikony" historie výtvarného umění, ale sleduje spíše méně známé nebo opomíjené umělce. Tak se zde vedle frekventovaných jmen jako jsou Klimt, Javlenskij, Nolde, Beckmann, Magritte, Rothko nebo Basquiat objevují August Brömse, Mikalojus Čiurlionis, Romaine Brooksová, Erté, Franz von Bayros, Richard Teschner a mnozí další. K nejsilnějším Erhartovým portrétům patří ty, v nichž mohl autor propojit svou znalost kunsthistorickou s perfektní obeznámeností s dobovou krásnou literaturou i s dobovými kritickými studiemi a recenzemi umělcovy tvorby. Takovou statí je např. „Aubrey Beardsley, pierot uhranutý Messalinou“. Tento text je ostatně cenný i tím, že nastiňuje inspirativnost Beardsleyova díla pro českou kulturu prvních desetiletí 20. století. Zde lze jen doplnit, že Stanislav K. Neumann, který patřil mezi první propagátory tvorby tohoto "démonického" kreslíře v českém prostředí, napsal o jeho práci zásadní text již v roce 1905. Umělce viděl jako „vizionáře v oblasti pohlavní neřesti, jednoho z nejposlednějších synů dekadentního katolictví umdlených duší“ a později, ve svém Sešitu erotickém, též publikoval jeho proslulé kresby k Aristofanově Lysistratě.
...
H&H, Praha 2008, 286 s., 320 Kč