Dějiny a současnost

Rychlé odkazy

téma: S ruským medvědem v zádech

Aktuální číslo

camera obscura

camera obscura

Ivan KLIMEŠ

Mnozí filmoví diváci jsou možná stále ještě přesvědčeni, že fotosky, jež visívaly ve vitrínách před kiny a v jejich předsálích a jež jsou někdy k zahlédnutí i dnes, dokládaly záběry z filmu. Omyl — nejde o snímky sejmuté z filmového pásu, nýbrž o snímky samostatně pořízené fotografem na place. Fotograf stával zhruba na místě kamery či vedle ní, ale propagační fotografie se často z mnoha dobrých důvodů pořizovaly mimo okamžiky natáčení naostro a scény se pak proto opětovně aranžovaly jen pro fotografa. Používal-li se kupříkladu kontaktní zvuk, bylo vyloučeno, aby do toho cvakal fotoaparát. Fotograf rovněž mohl sledovat odlišné kompoziční cíle obrazu, než tomu bylo u kameramana. Tzv. fotoska je tedy ve skutečnosti snímkem z natáčení. Má za úkol vytvářet iluzi, že je autentickým záběrem ze zaslíbené fi kce. Komentovaná fotografie pochází z fotodokumentace k filmu Miroslava Cikána Dům na předměstí podle stejnojmenného románu Karla Poláčka (premiéra 20. října 1933). Rozdíl mezi touto fotografií a analogickým záběrem ve filmu je zřejmý — kniha v rukou Hugo Haase má jiný sklon a z onoho záběru není identifikovatelná.

...

Kontakt

Dějiny a současnost

Náprstkova 272/10
110 00 Praha 1

Kontakty

E-mail
das@nln.cz

Návštěva redakce

po dohodě
das@nln.cz