Mnozí filmoví diváci jsou možná stále ještě přesvědčeni, že fotosky, jež visívaly ve vitrínách před kiny a v jejich předsálích a jež jsou někdy k zahlédnutí i dnes, dokládaly záběry z filmu. Omyl — nejde o snímky sejmuté z filmového pásu, nýbrž o snímky samostatně pořízené fotografem na place. Fotograf stával zhruba na místě kamery či vedle ní, ale propagační fotografie se často z mnoha dobrých důvodů pořizovaly mimo okamžiky natáčení naostro a scény se pak proto opětovně aranžovaly jen pro fotografa. Používal-li se kupříkladu kontaktní zvuk, bylo vyloučeno, aby do toho cvakal fotoaparát. Fotograf rovněž mohl sledovat odlišné kompoziční cíle obrazu, než tomu bylo u kameramana. Tzv. fotoska je tedy ve skutečnosti snímkem z natáčení. Má za úkol vytvářet iluzi, že je autentickým záběrem ze zaslíbené fi kce. Komentovaná fotografie pochází z fotodokumentace k filmu Miroslava Cikána Dům na předměstí podle stejnojmenného románu Karla Poláčka (premiéra 20. října 1933). Rozdíl mezi touto fotografií a analogickým záběrem ve filmu je zřejmý — kniha v rukou Hugo Haase má jiný sklon a z onoho záběru není identifikovatelná.
...