Deklarované cíle monumentálního historického filmu Apocalypto, který koncem ledna přišel i do českých kin, byly více než chvályhodné. Demytizovat předkolumbovské indiánské kultury, ukázat jejich "pravou tvář", brutalitu každodenního života, krvavé rituály k poctě pohanských bohů. Zajímavé proklamace jsou ale samy o sobě málokdy zárukou uspokojivých konců. Apocalypto je vlastně další z nekonečné řady variací na téma ušlechtilý divoch versus barbarský, byť mocensky zdatnější uchvatitel. Úloha divochů byla v tomto případě přidělena poklidnému, s přírodou spjatému nárůdku obývajícímu deštné pralesy jižního Mexika. Útočníky jsou překultivovaní, rafinovaně krutí Mayové, jejichž města na počátku 16. století ohrožuje přelidnění, eroze a hladomory. Ve snaze odvrátit katastrofu Mayové předkládají další a další lidské oběti; vedou expanzívní války, aby usmířili svá božstva.
...