Partyzánská centrála zastřešující rozmanité skupiny bojující po roce 1982 proti izraelské okupaci Libanonu (1982–2000). – Popularizátor mučednictví a pionýr taktiky sebevražedného terorismu. – Revoluční hnutí odmítající západní i sovětskou verzi modernity a prosazující alternativu inspirovanou Islámskou republikou Írán. – Íránský vazal (proxy) prosazující zájmy Teheránu a bojující proti americkému vměšování do vnitřních záležitostí islámského světa a údajně genocidnímu sionistickému projektu Velkého Izraele. – Pragmatická politická strana uznávající libanonský stát, účastnící se voleb a zasedající v koaličních vládách. – Síť dobrovolníků a charitativních institucí suplujících zkorumpovaný a nefunkční stát. – Aktér hájící zájmy diskriminovaných libanonských šíitů. – Libanonský vlastenec, oslovující též křesťany, drúzy a sunnity. – Ochránce muslimů. – Stát ve státě budující paralelní společnost odporu (mudžtamá’a al-muqáwama) a trpělivě čekající na svou příležitost. – Milice efektivnější než národní armáda. – Flexibilní světonázor. To vše je Hizballáh.
Marginalizace libanonských šíitů
Před vyhlášením nezávislého Libanonu (1943), vzniklého z francouzské iniciativy na troskách Osmanské říše (1920), patřili šíité k nejchudším libanonským komunitám, bez elit schopných hájit jejich zájmy na národní úrovni. Národní pakt (1943), dohoda prominentních maronitských a sunnitských rodů, proto šíitům přiznal malý podíl na moci v rodícím se státě. Libanon se stal parlamentní demokracií se silným sektářským podtextem nadřazeným principu občanství. Ačkoliv v mimořádně pestrém Libanonu žije na osmnáct státem uznaných náboženských a etnických komunit, rezervoval post prezidenta křesťanskému maronitovi a premiérské křeslo sunnitovi. [...]
Zatímco prosperující středostavovské křesťanské rodiny omezovaly počet dětí, sunnitská a šíitská komunita rychle rostla, takže dnes každá z nich tvoří třetinu populace. Státotvorná křesťanská většina se tak proměnila v menšinu, zatímco se populačně dynamičtí drúzové, sunnité a šíité dožadovali většího podílu na moci, který by odpovídal jejich populační síle. To spustilo krvavou občanskou válku (1975–1990). Skončila Taífskými dohodami (1990), jež s mírnou korekcí stvrdily sektářský charakter politického zřízení a nerovné rozdělení moci mezi komunity. Stát a jeho instituce tak opět nereprezentují a negarantují zájmy šíitů.
Občanská válka
Ke vzniku Hizballáhu došlo v kontextu marginalizace libanonských šíitů a občanské války, kdy se zhroutil libanonský stát, armáda kontrolovala jen část východního Bejrútu a přilehlý region Baabda, přičemž se o zbytek země přetahovaly milice, navázané na prominentní rody a hájící zájmy jednotlivých náboženských a etnických komunit, případně jimi nesených politický stran. Docházelo k masakrům, čistkám a vyhánění. Klíčovou silou se staly maronitské milice Falangistické strany, jejíž vznik (1936) inspirovala NSDAP. Později nechvalně prosluly vyvražděním mužů, žen a dětí v palestinských uprchlických táborech Sabra a Šatíla (1982), jemuž přihlížela izraelská armáda. Dodnes se připomíná také vyhnání šíitů, včetně rodiny vůdce Hizballáhu Hassana Nasralláha (nar. 1960), křesťanskými milicemi z bejrútského předměstí Burdž Hammúd (1975). Falanga podobně zkraje války (1976) zničila chudé šíitsko-arménské předměstí Nab’a a vyhnala odtud sto tisíc šíitů. Mezi nimi dalšího klíčového duchovní ho, Muhammada Husajna Fadlalláha (1935–2010).
Občanská válka šíitskou populaci a její náboženské vůdce radikalizovala a vedla ke vzniku milice šíitské strany Amal (1975). Ta slibovala šíity ochránit a suplovala roli selhávající národní armády. Materiální podporu Amal získával ze Sýrie, jež v rozvráceném Libanonu až do roku 2005 intervenovala. Amal nabízel alternativu k tehdy oblíbené levici. Hizballáh vznikl až poté, co v Amalu došlo k rozkolu, a posunul se k sekulárnímu pólu. Nábožensky orientovaný Husajn alMúsawí se s nespokojenci odtrhl a v Baalbeku založil Islámský Amal, který poté s íránskou pomocí transformoval v Hizballáh a stal se jeho prvním generálním tajemníkem. [...]
Bojovníci Hizballáhu vynikali disciplínou, neobohacovali se na způsob mafiánských bossů jako ostatní, nezneužívali moc a nemasakrovali civilisty. Šíitské komunity chránili proti vnějším nepřátelům, směrem dovnitř obnovovali pořádek. Neútočili na sunnity, křesťany či drúzy, do války se zapletli až ke konci, když se střetli s okupační syrskou armádou a jí podporovaným šíitským hnutím Amal (1987–1990). Od té doby vojenské křídlo Hizballáhu, Hnutí islámského odporu, dominuje šíitským oblastem. Bylo jedinou milicí, která fungovala i po konci občanské války. V šíitských komunitách tak zastává jednu ze základních funkcí státu.
Když se po roce 2011 militarizovala syrská revoluce, degenerovala v občanskou válku a s masami uprchlíků se přelila do Libanonu, Hizballáh šíitské komunity chránil před sunnitskými extremisty z al-Kájdy a Islámského státu, pronikajícími ze Sýrie. Prestiž Hizballáhu ale pošramotilo, když po roce 2012 pomohl potlačit povstání proti syrské diktatuře Bašára Asada.
Izraelská okupace a sebevražedný teror
Komplikovanost občanské války vyvěrala z mimořádné klanové, etnické a náboženské fragmentace Libanonu. Ale také ze zasahování zahraničních aktérů, státních i nestátních. Na území hroutícího se Libanonu tak svedla tvrdý boj izraelská armáda (IDF) s Jásirem Arafatem a jeho exilovou Organizací pro osvobození Palestiny (OOP), jež byla krátce předtím (1970) vykázána z Jordánska. Ta se etablovala v četných palestinských uprchlických táborech a z libanonského exilu poté podnikala přeshraniční výpady proti Izraeli. [...]
Hizballáh se stal také historicky první organizací, jež se uchýlila k sebevražednému terorismu jako k taktice boje s okupací. Těžkotonážní izraelská operace Mír v Galileji (červen 1982) se totiž neomezila na likvidaci táborů OOP na jihu, ale postoupila až k Bejrútu. Provázela ji destrukce měst a vesnic, šíité z jihu přicházeli o domovy, prchali na bezpečnější sever, a přitom se radikalizovali. Milníkem se stalo znesvěcení náboženského procesí během hlavního šíitského svátku ašúrá v jiholibanonském městě Nabatíja (1983). Šíité si zrovna připomínali mučednickou smrt imáma Husajna (680), přičemž Izraelci se prý na věřících dopustili stejného zločinu jako před nimi zlovolný Jazíd masakrující šíity u Karbalá.
Brutalita IDF vyvrcholila během operace Železná pěst (1985), kdy se od Bejrútu stahovala na jih. Docházelo k zabíjení vesničanů, ničení aut a domů buldozery, vymáhání zákazu vycházení a přerušování inženýrských sítí a dodávek elektřiny a plynu. Domovní prohlídky, zatýkání a mučení ve věznici ve městě Chajjám postihly většinu šíitů. Izraelci zřídili kontrolní stanoviště a regulovali každodenní život. [...]
Když se Izrael postavil za jednu ze stran občanské války, křesťanských maronitů, a podpořil jejich vládu v Bejrútu, zatímco se z Libanonu sna žil vypudit syrskou armádu, bylo jasné, že jeho cíle jsou ambicióznější než jen zničit OOP. Jako okupace stranící falangistům byla ostatně pochopena též vojenská intervence Spojených států, Francie a Itálie. První sebevražedná kampaň v historii lidstva (1982–1999), namířená výlučně proti ambasádám, a především ozbrojeným silám cizích zemí, nikoliv civilistům, vypukla poté, co se nenásilné protesty proti okupaci ukázaly jako neúčinné. Sebevražedná kampaň proti IDF vyvrcholila roku 1995, kdy se odehrálo dvaadvacet útoků. Izraelci se poté stáhli do tzv. nárazníkové zóny na jihu Libanonu a frekvence sebevražedných útoků klesla. Když Libanon opustili, atentáty ustaly (2000).
Avšak džin z láhve byl již vypuštěn. Podle amerického politologa Roberta Papea a jeho knihy Dying to Win (2006; Smrtí k vítězství) se militanti celého světa, bojující s okupanty či vlastní vládou, ukázali jako velmi učenliví, když se inspirovali úspěchem mučednických operací Hizballáhu. Na to, jak jediným simultánním sebevražedným útokem Hizballáh z Libanonu vypoklonkoval armády USA a Francie (1983), se dodnes odvolávají ve svých proslovech, když líčí odpor proti silnějším jako realistický. Leč nešlo jen o inspiraci. Ve výcvikových táborech Hizballáhu v údolí Bíqá se od osmdesátých let 20. století pilně školili Tamilští tygři ze Srí Lanky či Palestinci z Gazy a Západního břehu.
Hizballáh byl jediným politickým aktérem, který po konci občanské války (1990) nesložil zbraně. Napříč libanonskými komunitami byl uznán jako síla, která dokáže bojovat proti Izraeli. Izrael totiž nadále okupuje libanonskou část Golanských výšin. Nejen šíité se navíc domnívají, že Hizballáh musí Izraelce zastrašovat i do budoucna. [...]
Írán a export islámské revoluce
Hybatelem v pozadí se stal teokratický Írán, jehož je Hizballáh revolučním předvojem. Izraelská okupace poskytla příležitost vyslat do údolí Bíqá 1500 bojovníků Íránských revolučních gard (1982). Ti se zapojili do bojů, infiltrovali hnutí Amal a nakonec z roztříštěných skupin v Baalbeku poslepovali Hizballáh. Ten se pak stal hlavním íránským prostředníkem (proxy) v boji s Izraelem. Podpora z Teheránu však byla tak masivní, že se na něm stal Hizballáh závislým. Írán podporu oficiálně deklaruje a ulice Teheránu nesou jména libanonských mučedníků. Ani Hizballáh spojení s Íránem netají, generální tajemník Hassan Nasralláh při audiencích běžně líbá ruku íránskému vůdci, Alímu Chámeneímu, čímž deklaruje podřízenost.
Íránští revoluční gardisté obsadili opuštěné kasárny v údolí Bíqá, zapojili se do bojů s IDF, započali s výcvikem prvních kádrů vznikajícího Hizballáhu, čímž ho pomohli etablovat, a roku 1984 již provozovali šest kempů s hlavními specializacemi guerillové války. Jedním z prvních kurzistů byl vlivný duchovní Husajn alMúsawí, pozdější generální tajemník Hizballáhu (1991–1992). Školení probíhalo i v Íránu, kupříkladu mozek sebevražedných operací Imád Mughníja tam v osmdesátých letech 20. století trénoval opakovaně. [...]
Íránské revoluční gardy stály za konkrétní mi sebevražednými operacemi – proti americké ambasádě (duben 1983) či americkým mariňákům a francouzským výsadkářům (říjen 1983) v Bejrútu. Jejich pachatele cvičily, koordinovaly a dodávaly jim informace. Teror se ale z Libanonu přelil daleko do světa. Když Izrael zlikvidoval šéfa Hizballáhu Husajna al-Músawího (1992), agenti Imáda Mughníji se s pomocí sítě íránských velvyslanectví a íránských pasů pomstili, když v Buenos Aires odpálili nálož před izraelským velvyslanectvím (1992; 29 mrtvých) a židovským centrem (1993; 86 mrtvých). Jak píše Shaul Shay v knize The Axis of Evil: Iran, Herbollah, and Pales- tinian Terror (2005; Osa zla. Írán, Hizballáh a palestinský teror), ďábelskou roli sehráli Íránci též při únosech asi 96 cizinců (1982–1988).
Proces libanonizace
Hizballáhu je vlastní adaptabilita a pružnost. Po občanské válce a odchodu IDF se transformoval v pragmatického aktéra, jenž se zapojil do libanonského demokratického provozu. Od revoluční guerillové centrály, která se staví proti libanonskému státu, a přitom se odvolává na islámský univerzalismus, se proměnil ve státotvorného hráče. [...]
Odklon od militantismu přišel po podpisu Taífské dohody (1990), ukončující občanskou válku, a po stažení Izraele do jižního nárazníkového pásma, kdy se Hizballáh se svou stranou Blok věrnosti a odporu zapojil do obnoveného demokratického provozu. Po roce 1992 Hizballáh participoval na všech parlamentních volbách. V roztříštěném politickém poli s mnoha hráči se prosadil jako silný hráč, budující koalice napříč sektářským spektrem. Od roku 2005 jeho ministři zasedají ve vládách, čímž se stávají spoluzodpovědní za vleklou krizi a zhroucení státu (2023).
Politickou podporu si Hizballáh odpracoval odporem proti Izraeli a poskytováním veřejných služeb v chudých šíitských komunitách, které zkorumpovaný, sektářský a neustále kolabující stát ignoruje. Podle Judith Harik, autorky knihy Hezbollah. The Changing Face of Terrorism (2004; Hizballáh. Proměnlivá tvář terorismu), provozuje nemocnice, síť středních škol imáma al-Mahdího, menší základní školy al-Mustafa, Skautské hnutí imáma al-Mahdího, záložní generátory na výrobu elektřiny, týmy s cisternami na pitnou vodu, sběrače odpadu a vlastní odbory. Schopnosti Hizballáhu v kontrastu s nemohoucností státu vynikají během živelných katastrof. Specialitou Hizballáhu se staly bezúročné mikropůjčky začínajícím podnikatelům a drobným živnostníkům, dominuje tak investicím do rozvoje chudých regionů.
Nasazení Hizballáhu na komunitní úrovni nese ovoce a posiluje jeho autoritu. Dále sílí, protože v komunitách prosazuje své hodnoty a obrození šíité pak pociťují hrdost na sebe a své hnutí. Následné volební úspěchy a hájení zájmů šíitů na národní úrovni jeho legitimitu ještě zvyšují. V převážně šíitských oblastech tak srostl se společností. Doplnil a mnohdy nahradil stát, konkurenční Amal a mezinárodní organizace. Pokud by byl Hizballáh oslaben či zničen vojenským útokem nebo přerušením íránské finanční transfúze, šíitským komunitám by hrozilo zhroucení. [...]