Dějiny a současnost

Rychlé odkazy

téma: ROPA

Aktuální číslo

Nové formy propagandy v Íránu

Nové formy propagandy v Íránu

Kevin L. SCHWARTZ – Olmo GÖLZ

Vzhledem k tomu, že 65 % obyvatel Íránu je mladší 40 let a stále se zvětšující část populace si tak již nemůže uchovávat vzpomínky na zakládající zkušenosti Islámské republiky, jakými byly revoluce v roce 1979 nebo íránsko-irácká válka (1980–1988), bylo možno v uplynulých dvou dekádách pozorovat, jak vláda diverzifikovala své propagandistické techniky. Ústřední ideologická poselství spojená se vzdorujícími nepřáteli a obětováním lidského života ve prospěch „islámského národa“, tak výrazná během osmdesátých let a dodnes uchovávaná v nástěnných malbách (zachycujících lebky, kosti a všemožné protiamerické motivy), roztroušených po celém Íránu, již nerezonují tak jako dřív. Technologické pokroky přelomu 20. a 21. století byly pro vládní vysílání ideologických vzkazů příznivé. Nástup sociálních sítí a šíření digitálních technologií však způsobily, že pro Íránce se stalo snazším než kdykoliv předtím podrývat, kritizovat, rozporovat či obcházet státem sponzorovaný obsah.

...

Z angličtiny přeložil Bronislav Ostřanský

Kontakt

Dějiny a současnost

Náprstkova 272/10
110 00 Praha 1

Kontakty

E-mail
das@nln.cz

Návštěva redakce

po dohodě
das@nln.cz