Není jistě náhodou, že výstava Vídeňská secese a moderna 1900—1925, která se v letošním roce přesune i do Prahy, započala svoji pouť právě v Brně. Moravská metropole byla totiž v minulosti vnímána jako "předpolí Vídně" a řada vídeňských architektů na přelomu 19. a 20. století výrazně ovlivnila tvář moravských měst. Pod vlivem vídeňského architekta a pedagoga Otto Wagnera vyrostla na prahu 20. století nová generace architektů, kteří byli zároveň designéry a navrhovali nejen samotné stavby domů, ale i jejich vybavení, především nábytek, kovové doplňky, sklo, látky a koberce.
Vliv Vídně na moravské prostředí se záhy přenesl i do Čech, především zásluhou architekta Jana Kotěry. Renesance uměleckého řemesla dala vzniknout družstvu Artěl a Pražským uměleckým dílnám.
Návštěvníka výstavy možná poněkud překvapí skromější ráz expozice: několik kusů nábytku, trochu skla, šperky, sem tam nějká látka, a především plakáty a hračky; ty rozhodně patří k tomu zajímavějšímu. Sem patří i unikátní série secesních fotogra. í Vladimíra Jindřicha Bufky, Karla Nováka nebo Antonína Josefa Trčky. Celkový dojem z výstavy je však poněkud mdlý, výstava je sice členěná do jednotlivých oddílů, ovšem o nějakém promyšleném rozčlenění se asi nedá hovořit; pokud ano, zůstává divákovi přinejmenším skryto.
Expozice, kterou připravila Moravská galerie v Brně, je výsledkem několikaletého badatelského úsilí kolektivu autorů. Při vědomí této skutečnosti o to více překvapí, že anoncovaná publikace k výstavě dosud nespatřila světlo světa. Je to velká škoda zvláště u projektu, na kterém si pořádající instituce tak zakládá.
Výstava v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu potrvá do 27. února 2005.