Malíř Petr Brandl (1668—1735) je znám především jako autor monumentálních výjevů s náboženskou tematikou a působivých portrétů. V prostorách Jiřského kláštera Národní galerie v Praze byla nedávno zahájena výstava Petr Brandl. Malíř neřestí pozemských, jež zažitou představu o tomto předním barokním malíři doplňuje o další rozměr.
Kurátorka výstavy Andrea Rousová se soustředila na malbu s žánrovými náměty, jež sice tvoří jen zlomek Brandlova dochovaného díla, avšak o to přesvědčivěji zpřítomňuje všednodennost barokní epochy. Sama žánrová malba bývá ostatně definována jako malba soustředěná na výjevy z každodenního života. Nemá však pouze zachycovat obvyklé situace, ale má obsahovat hlubší poselství, vyjádřené prostřednictvím alegorií a symbolů, jež v konečném důsledku směřuje k moralizujícímu vyznění. Zpodobňování lidských neřestí má potenciálního diváka varovat a odrazovat od holdování tabáku či alkoholu, od marnotratnosti, od lákadla prodejné lásky a dalších nectností, jimž musel dobrý křesťan odolávat na každém kroku.
I na Brandlových obrazech se tak objevují kuřáci, pijáci, kuplířky, prodejné ženy, nerovné páry, jež svedla dohromady touha po penězích mladšího z partnerů a pošetilost staršího z nich, ale také felčaři a mastičkáři. Sugestivní dojem z této méně známé části Brandlovy tvorby umocňuje zdařilý katalog výstavy; tak trochu medvědí službu však velkému umělci prokázal ředitel Národní galerie Milan Knížák, který při příležitosti vernisáže výstavy konané 21. 10. 2004 mimo jiné promluvil ve velmi obecném duchu na téma "přátelé umění" a rovněž poukázal na "magický" rozměr vystavených obrazů. Při pohledu na opuchlé tváře alkoholiků a strhané tváře kuřáků, na vyhaslé obličeje starých kuplířek, na vadnoucí půvab padlých žen a v neposlední řadě na všudypřítomné baňky s močí v rukách felčarů návštěvníka jistě napadne: "Magično nad magično."
Výstava potrvá do 24. dubna 2005.