Mnozí z nás se jistě dostali do situace, kdy potřebovali zjistit, zda poklad doma, pietně uchovávaný po generace v rodině, je opravdu tak starý, jak se traduje. A jak poznat, je-li vůbec pravý?
Konečně i návštěvníci muzeí a galerií se často ptají, zda tu visí jenom originály, a také chtějí vědět, podle čeho se vlastně pozná hodnotný originál od kopie, či dokonce falza. Odpovědět lze jedním slovem: těžko. Pouhé lidské oko nemůže při zběžném zhlédnutí prohlédnout všechny nástrahy, které na ně zkušený falzifikátor nastražil. Oproti tomu neumělá kopie či dílko falzifikátora-amatéra se většinou odhalí snadněji. Je zapotřebí vědět, na co se dívat, na co se ptát a po jakém typu informací pátrat. Úvahy nad paděláním uměleckých děl si předvedeme zejména na obrazech starých německých a nizozemských mistrů Národní galerie v Praze. Padělání obrazů 19. století i děl moderních, a zejména jejich detekce představuje samostatnou kapitolu, jíž se věnují příslušní odborníci, tento příspěvek se zaměří na obrazy z 15.–16. století a jejich pozdější napodobeniny.
...