Dějiny a současnost

Rychlé odkazy

téma: 1945: konec války, mír nejistý

Aktuální číslo

Když Alexandr Solženicyn píše o ruské historii

Když Alexandr Solženicyn píše o ruské historii

Úctyhodný i smutný životaběh Alexandra Solženicyna není v českých zemích sledován tak detailně a zaníceně jako v rodném Rusku; přesto i pro nás tento autor dodnes ztělesňuje pojetí spisovatele jako svědomí národa, ba co víc, proroka či spasitele. Český čtenář je v posledních letech se Solženicynovým dílem konfrontován snad nejčastěji ze všech ruskojazyčných autorů, nedávno tu vyšel druhý díl obsáhlé historické studie o židovsko- ruských vztazích v období 1917—1995 Dvě stě let pospolu (první díl věnovaný době 1795—1916 vydala Academia loni). V ruském tisku jsou k tomuto opusu k dispozici stovky polemických textů a většinou varovných recenzí. Solženicyn je často obviňován z metodologické blahovůle a v nejostřejších kritikách z antisemitismu. Kritici se však nakonec shodují, že kniha je zajímavá především tím, že ji napsal známý spisovatel s obrovskými zásluhami. Solženicyn kombinuje vědecké postupy, terminologii a strukturu textu s ryze epickými pasážemi a s nepodloženým domýšlením tématu. Literární kritik Leonid Kacis dokazuje, že autor jako hlavní zdroj užívaných faktů používá židovské encyklopedie přeložené do ruštiny a v rešerších se málokdy dostane k pramenům z posledního dvacetiletí. Přitom právě v devadesátých letech vyšla spousta závažných edic, například Židovské letopisy 17. století (připraveny k vydání byly už v roce 1936). Solženicynova práce je podle Kacise sice úctyhodná svou šíří, ale neobjevná a zavádějící. Práce s citacemi v knize je nepřesná až účelová; autor vypouští slova, zamlčuje kontexty; bez dalšího ověřování uvádí nejmenší uvedené počty obětí pogromů, ironizuje a zlehčuje vybrané události. Jiný kritik, Sergej Maksudov, po nekonečném vyvracení Solženicynových údajů a vývodů dochází k závěru, že autor není vědec, ale publicista a spisovatel, demiurg, který nezkoumá realitu, ale formuje ji s ohledem na své představy. Bez vší té použité literatury, bez vědeckého hávu je apriorním znalcem pravdy, dobra, zla, historické a lidské spravedlnosti, což mu umožňuje soudit lidi, národy, události. Problematická kniha, která se mj. snaží rehabilitovat Rusko v otázce pogromů, zapadá do posledních let činnosti spisovatele. Solženicyn se vrátil z exilu do vlasti, aby položil pevné základy nové všeruské občanské společnosti s maximálním důrazem na pravoslaví. Jeho patos však už mnoho příznivců nemá, davy dnes táhnou modernější formy nacio nalismu. Český překlad této knihy měl být zkrátka opatřen kritickým doslovem. (bel)

Kontakt

Dějiny a současnost

Náprstkova 272/10
110 00 Praha 1

Kontakty

E-mail
das@nln.cz

Návštěva redakce

po dohodě
das@nln.cz