Dějiny a současnost

Rychlé odkazy

téma: 1945: konec války, mír nejistý

Aktuální číslo

Jaroslav BOUBÍN: Petr Chelčický

Jaroslav BOUBÍN: Petr Chelčický

Myslitel a reformátor
Petr ČORNEJ

Ačkoliv si mimořádnost zjevu a díla Petra Chelčického uvědomují historikové i filosofové již půldruhého století, nedá se říci, že počet závažných vědeckých pojednání odpovídá významu osamělého a stále poněkud záhadného jihočeského myslitele. Boubínova práce je po dvaačtyřiceti letech teprve druhým knižním pokusem o celistvé uchopení osobnosti pozoruhodného solitéra, ovšem pokusem mimořádně zdařilým, který se čestně řadí po bok textům Jaroslava Golla, Rudolfa Urbánka a F. M. Bartoše, ba v mnohém je i předčí. Nemám tu na mysli pouze schopnost zužitkovat nové poznatky, které poměrně nedávno přinesly analytické studie Josefa Macka, Eduarda Petrů, Miroslava Truce, Františka Šmahela a Eduarda Maura, s nímž se autor na řadě míst badatelsky překrývá, nýbrž především hloubku a šíři pohledu. Boubín se svého tématu zhostil po systematickém patnáctiletém výzkumu, pronikl jako málokdo jiný do myšlenkového světa Petrových současníků i protihráčů, takže dokonale zná „dobový diskurz“, ale to vše by nestačilo, kdyby mu jeho hrdina nebyl osobně blízký. Autorův porozumivý přístup, přerůstající v určitých partiích až v názorové souznění, ne-li přímo ztotožnění, tvoří základ hermeneutické metody, usilující o pochopení individuálních, neopakovatelných struktur Petrova duševna a zároveň o postižení jeho podstaty. Toto porozumění prostupuje celou Boubínovou knihou a nalézá výraz jak v kultivované, klidné a duši hladící češtině, zvládající i úskalí výkladově obtížných problémů (např. husitské diskuse o eucharistii), tak v obrazové příloze, v níž autor zachytil místa spjatá s životními příběhy Petra Chelčického, jeho předpokládaných příbuzných, přátel i známých. Práce samotná má vzornou kompozici. První část, zabývající se identifi kací svérázného fi lozofa a rekonstrukcí jeho života, nepostrádá téměř detektivní rozměr. V souladu s F. M. Bartošem a Eduardem Maurem se Boubín kloní k oprávněnosti hypotézy o Chelčického totožnosti s vladykou Petrem Záhorkou, aniž by se odvážil defi nitivně strhnout závoj tajuplnosti, dodávající protagonistovi knihy nesporný půvab. S naznačenou identifi kací souvisí i korekce běžně uváděných dat Petrova života a smrti. Byl-li totožný s Petrem Záhorkou, pak se narodil kolem roku 1380 a zemřel snad nedlouho po roce 1450. Druhá, nejobsáhlejší partie je věnována rozboru a hodnocení myšlenkové originality a přínosu Chelčického díla. Boubínova interpretace je podle mého soudu naprosto adekvátní analyzovaným textům včetně mínění, že Petr své názory formuloval v očekávání skonu pozemského světa a v reakci na propuknutí husitských válek. Autor přitom nikterak nezastírá, že se Chelčický jevil svým souvěkovcům jako podivín a blázen (pavlovský výrok My blázni pro Krista skýtá mimo jiné klíč k interpretaci jiného záhadného zjevu, bratra Palečka, údajného šaška krále Jiřího), přinejlepším jako respektovaný outsider, jehož podněty se zcela vážně zaobírali Mikuláš z Pelhřimova, Jan Příbram i Jan Rokycana. Čtyři zdánlivé detaily mě při četbě knihy zaujaly více než cokoliv jiného. Předně to bylo Petrovo konzervativní stanovisko v eucharistických polemikách a jeho výčitka táborským kněžím, že složité teologické problémy předestřeli prostým lidem, kteří je nemohli při nejlepší vůli pochopit. Jak blízko měl v tomto ohledu Chelčický k Vavřincovi z Březové, jenž fakticky tvrdil totéž! Neméně závažný je Petrův výrok na fóliích spisu O trojím lidu, kde se prudce obrací proti bojovníkům, kteří v zápase za boží zákon sekli, věsili, topili, pálili a jinak krev z lidí cedili… Podle mého přesvědčení zde jihočeský hloubal parafrázuje známou pasáž z tzv. Žižkova vojenského řádu, což jen podporuje dataci jeho traktátu do podzimních měsíců 1424 a současně vypovídá o síle kritické odezvy, již slepý válečník svým programem i počínáním vyvolal. Třetí poznámka má obecnější charakter. Vezmeme-li v potaz, že Chelčický byl opravdu autodidakt, potom jeho spisy představují jedinečný důkaz o kulturní úrovni tehdejší češtiny, jejíž stylistické zvládnutí činilo průraznému mysliteli nemalé potíže. A konečně si dovoluji upozornit na Petrův obraz bolestného, trpícího Krista, nápadně korespondující se soudobým výtvarným zpodobením Vykupitele. Jakkoliv bývá hermeneutická metoda, toužící se dobrat skrytého a nadčasového smyslu zkoumaného jevu, nosná, má v historických vědách své meze, což potvrzuje závěr Boubínovy práce. Tvoří jej kapitola o trestu smrti, ve skutečnosti samostatná a tematicky uzavřená studie, vymykající se z celku knihy i proporčně. Opodstatnění jí ale nechybí, neboť autor právě na tomto – dnes aktuálním – problému demonstruje myšlenkové spojnice Petrova díla směrem do minulosti i současnosti. Bohužel, úsilí postihnout na tomto příkladu antropologickou konstantu vyznívá v daném případě anachronicky. Chelčický, důsledně odmítající trest smrti, své indické a antické předchůdce neznal. Námitku lze vznést rovněž k tezi o názorové příbuznosti Chelčického s Gándhím a Martinem Lutherem Kingem. Historický a kulturní kontext působení proslulých pacifi stů se přece jen dost výrazně lišil. Tyto drobné výhrady však nic nemění na pozitivech skvělé Boubínovy knihy.

Vyšehrad, Praha 2005, 200 s., 228 Kč

Kontakt

Dějiny a současnost

Náprstkova 272/10
110 00 Praha 1

Kontakty

E-mail
das@nln.cz

Návštěva redakce

po dohodě
das@nln.cz